Een auto is een dure aanschaf. Geen wonder dat steeds meer mensen overwegen om een auto te delen. Geldt dat ook voor u? Dan zijn er wel enkele aandachtspunten waar het uw autoverzekering betreft.
Directe schadeafhandeling geldt vanaf dit jaar niet alleen voor personenauto's, maar ook voor campers en motoren. Daardoor kunnen eigenaren van kampeerauto's en motorfietsen bij schade door andermans schuld hun voertuig sneller laten herstellen.
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een rijbewijsverzekering te introduceren. Bij die verzekering is de bestuurder van een voertuig aansprakelijk voor de schade die hij aanricht, niet de eigenaar.
Ook voor bestuurders en passagiers van snorfietsen geldt sinds 1 januari 2023 een helmplicht. Veel van hen besluiten daarom hun snorfiets om te bouwen naar een bromfiets of om dit te laten doen door een specialist. Maar let op, dat heeft gevolgen voor uw kenteken én voor de verzekering!
Het aantal auto-inbraken is vorig jaar flink gestegen. Die trend was al te zien in cijfers die de politie vorig voorjaar bekend maakte en heeft dus doorgezet. Uit berekeningen blijkt dat het om een stijging van ongeveer 12% gaat ten opzichte van 2021.
Meer ongelukken, hogere schadebedragen en stijgende kosten. Die ingrediënten maken dat de premies van autoverzekeringen al een tijdje in de lift zitten en volgend jaar waarschijnlijk verder stijgen.
Een gemiddelde elektrische auto is niet meer duurder dan een vergelijkbare auto die op benzine rijdt. Tenminste, als alle kosten worden meegeteld. Volgens berekeningen van de ANWB is dat kantelpunt vorig jaar al bereikt.
Het aantal fietsen dat vorig jaar is gestolen, ligt veel hoger dan aanvankelijk gedacht. Volgens recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat het om zo’n 735.000 diefstallen. Eerder was er nog sprake van 550.000 gestolen fietsen in 2021.
Bijna 1 miljoen Nederlanders hebben vorig jaar een nieuwe fiets gekocht. Daarmee zijn er in Nederland naar schatting aanzienlijk meer fietsen dan mensen: zo’n 23 miljoen. Gemiddeld betaalden consumenten € 1.627 voor een fiets, wat bijna € 130 meer is dan in het jaar ervoor.